4. Leerlingbegeleiding
Leerling- en ondersteuningsdossier
Om iedere leerling gericht te kunnen begeleiden en de benodigde ondersteuning te geven, worden de gegevens van de leerling bijgehouden. Het gaat om basisgegevens als naam, adres, cijfers en absentie die zichtbaar zijn voor leerling en ouders via de Magister app. Daarnaast betreft het ook testresultaten, gespreksverslagen en notities van leerlingbesprekingen. Deze zaken worden bijgehouden in de omgeving van Magister die alleen inzichtelijk is voor medewerkers van het Farel College. De dossiers worden gehanteerd volgens de AVG-regelgeving.
Faciliteitenpas
Een leerling kan gebruik maken van voorzieningen, zoals extra tijd, het gebruik van Kurzweil of van een laptop. Om te beoordelen of een leerling recht heeft op een voorziening, wordt de situatie voorgelegd aan het ondersteuningsteam. Zij hanteren de wettelijke regels en richtlijnen die gelden binnen de Wet op Passend onderwijs. Als een leerling in aanmerking komt voor een voorziening, dan krijgt hij een zogenaamde faciliteitenpas.
Faalangst
Veel leerlingen hebben in hun schoolleven wel eens te maken met onzekerheid bij toetsen of presentaties. In de meeste gevallen gaat dit vanzelf over. Als er sprake is van faalangst, kan de leerling door de mentor doorverwezen worden naar het ondersteuningsteam. Deze beoordeelt welke hulp er ingezet moet worden. Een leerlingcoach met expertise op het gebied van faalangst kan bijvoorbeeld op een laagdrempelige manier hulp bieden aan de leerling.
Remedial Teaching
Aan het begin van het schooljaar inventariseert de remedial teacher met de leerlingen die een dyslexieverklaring hebben, welke ondersteuning ze nodig hebben. De ondersteuning kan variëren van extra tijd bij toetsen en een andere weging van spelfouten, tot een vorm van auditieve ondersteuning. De remedial teacher volgt de ontwikkelingen rondom dyslexie en dyscalculie nauwlettend en deelt kennis met de docenten
Hoogbegaafdheid
Leerlingen die hoogbegaafd zijn, beschikken meestal over een groot aantal capaciteiten en hebben vaak meer uitdaging nodig dan de gewone lesstof hen biedt. Op het Farel College wordt een aantal excellentie-programma’s aangeboden, zodat ook deze leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen. Niet alle leerlingen met de diagnose hoogbegaafdheid zijn in staat om het reguliere onderwijsprogramma te volgen en voor deze leerlingen bieden we extra ondersteuning.
Verwijsindex
In de regio Amersfoort zijn veel instellingen die zich inzetten voor het welzijn van kinderen, maar soms weten deze instellingen niet van elkaar wat ze doen. De Verwijsindex (VIR) is een informatiesysteem, waarin professionals, zoals leerkrachten, hulpverleners en begeleiders kunnen aangeven dat zij zich zorgen maken over een jeugdige tot 23 jaar. Alleen de NAW-gegevens worden ingevuld, niet de reden van zorg over de leerling. De Verwijsindex zorgt ervoor dat professionals van elkaar weten wie er betrokken is bij het kind en het gezin. Gebruik van de VIR zorgt voor vroegtijdige signalering van zorgen bij kinderen en jongeren tot 23 jaar. Ook zorgt de VIR voor overzicht, samenwerking en goede afspraken tussen de verschillende instellingen. Overleg tussen de betrokken instanties vindt alleen plaats met toestemming van de ouder(s)/verzorger(s).
Sinds 1 januari 2010 is de invoering van een Verwijsindex landelijk verplicht. Als school signaleert dat er omstandigheden zijn die de ontwikkeling van de jongere kunnen belemmeren, dan moet de school een signaal afgeven. Indien ouder(s)/verzorger(s) het hiermee niet eens zijn, kunnen ze binnen 6 weken een bezwaar indienen bij de gemeente. De school is verplicht om de ouder(s)/verzorger(s) te informeren over het signaal en zal een brochure meesturen.
Ziekteverzuim in het voortgezet onderwijs
Ieder kind is wel eens ziek. Dat is niet erg als het incidenteel gebeurt. Het kan lastig worden wanneer kinderen vaak- of langdurig ziek zijn. Leerlingen missen o.a. lesstof en het contact met school- en klasgenoten. Op het Farel College werken we o.a. samen met leerplicht en de jeugdgezondheidszorg van de GGD. Dit om samen met leerling en ouders/verzorgers de leerlingen weer zo snel mogelijk deel te laten nemen aan het onderwijsproces. Er wordt een gezamenlijk plan van aanpak opgesteld waarbij de ondersteuningsbehoeften van de leerling in kaart worden gebracht.
Vroegtijdig reageren op ziekteverzuim is van groot belang. Hoe korter het verzuim, hoe kleiner de leerachterstand en hoe makkelijker de terugkeer en opbouw in het onderwijsprogramma.
Passend onderwijs
Ieder kind is wel eens ziek. Dat is niet erg als het incidenteel gebeurt. Het kan lastig worden wanneer kinderen vaak- of langdurig ziek zijn. Leerlingen missen o.a. lesstof en het contact met school- en klasgenoten. Op het Farel College werken we o.a. samen met leerplicht en de jeugdgezondheidszorg van de GGD. Dit om samen met leerling en ouders/verzorgers de leerlingen weer zo snel mogelijk deel te laten nemen aan het onderwijsproces. Er wordt een gezamenlijk plan van aanpak opgesteld waarbij de ondersteuningsbehoeften van de leerling in kaart worden gebracht.
Vroegtijdig reageren op ziekteverzuim is van groot belang. Hoe korter het verzuim, hoe kleiner de leerachterstand en hoe makkelijker de terugkeer en opbouw in het onderwijsprogramma.
Ondersteuningsteam Farel College
Het ondersteuningsteam op het Farel College bestaat uit orthopedagogen, een verzuimcoördinator/pedagogisch medewerker, leerlingcoaches en jongerenwerkers. Zij kunnen ondersteuning bieden als het gaat om:
- Specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen: een aanbod en expertise op onderwerpen zoals dyslexie, leren en sociaal-emotionele ontwikkeling;
- Een veilige omgeving: zowel wat betreft pedagogische als fysieke aspecten;
- Ondersteuningsstructuur: duidelijke werkafspraken over hoe ondersteuning voor een leerling tot stand komt;
- Kwaliteitszorg: regelmatig bijstellen van de ondersteuning op school en de manier van waarop die geboden wordt. De ondersteuningsstructuur is gebaseerd op een opeenvolging van ‘professionele momenten’ (PM).
Meer informatie hierover is te vinden op de website van het samenwerkingsverband, www.swveemland.nl. Voor meer informatie over de ondersteuningsstructuur op het Farel College verwijzen wij naar ons Schoolondersteuningsplan (SOP).
Ketenpartners
Op het Farel College wordt samengewerkt met sociale (wijk-)teams, die jeugdhulp en opvoedondersteuning kunnen bieden. Deze teams vallen onder de verantwoordelijkheid van de gemeenten in de regio. Op school is een brugfunctionaris beschikbaar, die zorgt voor de aansluiting tussen onderwijsondersteuning en opvoedondersteuning. Als school vermoedt dat een vorm van jeugdhulp of opvoedondersteuning wenselijk is, die aanvullend is op de eigen onderwijsondersteuning, dan overlegt zij daarover met de brugfunctionaris. Die legt dan contact met de leerling of met thuis en kan vanuit het achterliggende wijkteam gespecialiseerde hulp starten. Op het Farel College is meerdere keren per jaar overleg met leden van het ondersteuningsteam, leerplicht, GGD en de brugfunctionaris. Zij vormen samen het Zorg Advies Team (ZAT) van het Farel College.
Het Farel College is verbonden aan het jeugdgezondheidszorgteam (JGZ) van de GGD regio Utrecht. Dit team bestaat uit een jeugdarts en jeugdverpleegkundige(n). Leerlingen uit alle klassen, ouders en docenten kunnen bij hen terecht met vragen of zorgen over het welzijn en de gezondheid van jongeren. Tijdens de schoolperiode volgt en ondersteund de GGD alle jongeren om zo gezond mogelijk op te groeien. Zij organiseren onder andere gezondheidsonderzoeken in leerjaren twee en vier. De GGD sluit zoveel mogelijk aan bij de individuele behoefte van de jongere en bij de vraag van ouders en school.
Meer informatie over de gezondheidsonderzoeken.
Farel Recharge
In Farel Recharge richten we ons op de leerlingen die vastlopen in het reguliere leerproces bij ons op school. Het doel van de Recharge is dat leerlingen opbouwen in het onderwijsrooster en doorstromen naar een passende vervolgplek, in eerste instantie binnen het Farel College. De Recharge is een kleinschalige klassensetting in het schoolgebouw aan de Paladijnenweg. In de klas volgen maximaal 12 leerlingen tegelijkertijd onderwijs, dit is te realiseren doordat alle leerlingen een aangepast onderwijsprogramma op maat volgen. Er staan twee vaste medewerkers voor de groep, die nauw betrokken zijn bij het onderwijstraject van de leerlingen.
Vertrouwenspersoon
Als een leerling te maken krijgt met ongewenst gedrag (zoals bijvoorbeeld agressie, seksuele intimidatie of pestgedrag) kan dit gemeld worden bij een vertrouwenspersoon. Op het Farel College zijn dit mevrouw H. Jansen en de heer M. Schurink.
Volg jij ons al?
Mis niets en kom alles te weten over het Farel College!