3 Leerlingen
Overstap, introductie en begeleiding
Bij de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs verandert er nogal wat: nieuwe vakken, veel meer docenten en iedere les in een ander lokaal. Natuurlijk moeten leerlingen hier aan wennen. Daarom beginnen we in de brugklas met een introductieweek. De leerlingen krijgen informatie over hoe de zaken op school geregeld zijn en er zijn diverse activiteiten waardoor de leerlingen hun klasgenoten goed leren kennen en er een prettige groepssfeer ontstaat. Ook in de andere klassen is er in de eerste week van het schooljaar een introductieperiode.
Toelating
Leerlingen die hebben gekozen voor het Farel College worden geplaatst in een mavo/havo-, havo/vwo- of een vwo-brugklas. Deze niveaus gelden voor zowel regulier als TTO. Hierbij houden we rekening met:
• het advies van de basisschool;
• het onderwijskundig rapport;
• de wens van leerling en ouders. Leidend voor de plaatsing van een leerling is het advies van de basisschool.
In twijfelgevallen spreken we met de basisschool en met de ouders. Uiteindelijk neemt de toelatingscommissie van het Farel College de beslissing. In bijzondere gevallen kan er eerst een nader onderzoek worden gevraagd. Voor toelating in hogere leerjaren gelden de wettelijke eisen, zoals een overgangsbewijs. Indien een leerling niet tot de gewenste klas wordt toegelaten, krijgt hij/zij te horen waarom dat besluit is genomen.
Mentor
De mentor is de centrale figuur in de persoonlijke begeleiding van de leerlingen en de klas. Elke leerling heeft een eigen mentor waarmee hij/zij de schoolresultaten bespreekt, maar ook het welzijn van de leerling en klas is een belangrijk onderwerp. Daarnaast is de mentor de eerste aanspreekpunt voor ouders. Zowel in de onderbouw als in de bovenbouw is er iedere week een mentoruur ingeroosterd. Naast de mentorlessen heb je ook lessen gericht op het aanleren van studievaardigheden, is er aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden en burgerschap. Ook organiseren de mentoren activiteiten om een goede sfeer in de groep te bevorderen. In de bovenbouw van het vwo hebben leerlingen een tutor in plaats van een mentor. Een tutor geeft dezelfde begeleiding als een mentor. Tutoruren gaan over de grenzen van leerjaren heen, waarin leerlingen van elkaar kunnen leren.
Overzicht mentoren/tutoren
• Brugklassen hebben twee klassenmentoren;
• 2, 3, 4 en 5 havo hebben een klassenmentor;
• 2 en 3 vwo hebben een klassenmentor;
• 4, 5 en 6 vwo hebben een mentor/tutor;
• 2, 3 en 4 mavo heeft een klassenmentor
Keuzebegeleiding / decanaat
In het voortgezet onderwijs moeten leerlingen op verschillende momenten keuzes maken over hun studieloopbaan. De mentor begeleidt de leerlingen tijdens het oriëntatieproces op pakketkeuze, studie en beroep. Er wordt een duidelijk beeld geschetst van de mogelijkheden en wat een keuze verder inhoudt door middel van opdrachten, lessen en gesprekken tijdens het mentoruur, alsmede verschillende activiteiten tijdens vaklessen of daarbuiten. Leerlingen leggen hun ervaringen vast in hun portfolio en reflecteren hierop tijdens het portfoliogesprek met ouders en mentor.
De decanen ondersteunen de mentoren en zijn bereikbaar voor leerlingen en ouders wanneer zij er niet uitkomen. Ze nemen dan bijvoorbeeld een interesse- of beroepstest af en voeren loopbaangesprekken. Ze beschikken over informatie van alle vormen van vervolgonderwijs en kijken graag met de leerlingen mee. De kamer van de decanen grenst aan de mediatheek, de deur staat bijna altijd open. De decanen zijn er niet alleen voor individuele leerlingen, maar geven ook algemene informatieavonden over schooltypen, profielen of studiekeuze voor zowel leerlingen als ouders.
Schoolklimaat en veiligheid
Op het Farel College vinden wij het belangrijk dat iedereen zich fijn en veilig voelt. Bij signalen van pesten gaat de docent en/of mentor met de betreffende leerling(en) in gesprek. Ons anti-pestprotocol is leidend in ons handelen, hierin staat interventies en maatregelen beschreven die ingezet kunnen worden bij het voorkomen- en stoppen van pestgedrag. Daarnaast hebben we op school twee anti-pestcoördinatoren: John Span en Jobert Jan van Nieuwenhuyzen.
Lestijden Farel College 2024-2025
70 minuten rooster
1e uur | 08.10 – 09.25 |
2e uur | 09.25 – 10.35 |
Pauze | 10.35 – 11.00 |
3e uur | 11.00 – 12.10 |
4e uur | 12.10 – 13.20 |
Pauze | 13.20 – 13.50 |
5e uur | 13.50 – 15.00 |
6e uur | 15.00 – 16.10 |
50 minuten rooster
1e uur | 08.10 – 09.05 |
2e uur | 09.05 – 09.55 |
3e uur | 09.55 – 10.45 |
Pauze | 10.45 – 11.10 |
4e uur | 11.10 – 12.00 |
5e uur | 12.00 – 12.50 |
6e uur | 12.50 – 13.40 |
Zo doen we dat hier
Alle leerlingen ontvangen aan het begin van het schooljaar een overzicht van de afspraken en schoolregels. Uitgangspunt is dat onze school een leefgemeenschap is waarin iedereen elkaar respecteert en medeverantwoordelijk is voor een goede leef- en werksfeer. Op www.farel.nl staat informatie over de invulling van afspraken en regels op het Farel College.
Schooltijden
De lesdag duurt in principe van 8:10-16:10 uur, waarbij de lesdag voor de onderbouw doorgaans eindigt om 15:00 uur. Een leerling is op tijd in de eerste les als hij vóór de tweede bel bij de deur van het lokaal klaarstaat of in de klas aanwezig is. Bij de lesuren na een pauze verwachten we ook dat de leerling vóór de tweede bel bij het klaslokaal aanwezig is. Bij de overige lesuren zorgt de leerling ervoor dat hij binnen enkele minuten aanwezig is in het volgende klaslokaal.
Ziekmeldingen / absentie
In het geval van ziekte melden ouder(s)/verzorger(s) dit voor 08:00 uur via Magister. Ook kan dit telefonisch via de receptie (033 – 422 90 20). Een leerling dient in geval van aanhoudende ziekte iedere dag opnieuw absent gemeld te worden door zijn/haar ouder(s)/verzorger(s).
Zie voor meer informatie ons verzuimbeleid.
Leerlingenraad
Aan het begin van ieder schooljaar wordt er een leerlingenraad gekozen. Hierin zijn zowel onderbouw- als bovenbouwleerlingen vertegenwoordigd. Een docent helpt de raad, bijvoorbeeld bij bepaalde activiteiten die worden georganiseerd.
Leerlingenstatuut
Bij aanvang van het schooljaar nemen alle leerlingen kennis van het leerlingenstatuut. Samen met de leefregels van de school geeft dit een duidelijk beeld van de rechten en plichten van de leerlingen.
Belangrijke data en vakanties 2024-2025
Herfstvakantie
28 oktober t/m 1 november 2024
Kerstvakantie
23 december t/m 3 januari 2025
Studiedag
7 februari 2025
Voorjaarsvakantie
24 februari t/m 28 februari 2025
Paasweekend
18 april t/m 21 april 2025
Meivakantie
22 april t/m 2 mei 2025
Bevrijdigsdag
5 mei 2025
Hemelvaartsweekend
29 mei t/m 30 mei 2025
Tweede Pinksterdag
9 juni 2025
Zomervakantie
21 juli t/m 29 augustus 2025
Portfoliodagen
- maandag 16 en dinsdag 17 december 2024
- dinsdag 6 en woensdag 7 mei 2025
Volg jij ons al?
Mis niets en kom alles te weten over het Farel College!