2 Ons onderwijs
We zijn een wereldschool! Als school staan we midden in Nederland, midden in de maatschappij en midden in de wereld. We willen graag één ding en dat is aandacht voor iedere leerling als wereldburger in zijn of haar zoektocht naar zichzelf, de wereld om zich heen en zijn of haar rol daarin. Denk groot. Start klein.
Op het Farel College leiden we iedere leerling persoonlijk op om samen met klasgenoten stap voor stap de wereld en zichzelf te ontdekken zodat ze met een diploma op zak, stevig in hun schoenen en met een zinvolle bagage zich verder kunnen ontwikkelen. Het Farel College is een open christelijke school in Amersfoort met een mavo-, havo- en vwo-afdeling. Wat onze school onderscheidt is dat we op elk niveau óók tweetalig onderwijs aanbieden. Op onze school werken ruim 150 collega’s, zowel onderwijzend als onderwijsondersteunend personeel. Met passie voor hun vak en elk met eigen verantwoordelijkheden en taken. De rector vormt samen met vijf afdelingsleiders de schoolleiding. De afdelingsleiders dragen de verantwoordelijkheid voor één of twee teams op het gebied van leerlingen, onderwijs en organisatie.
Visie op leren
Op het Farel College leer je vanuit de basisdriehoek autonomie, relatie en competentie. Dit doe je onder begeleiding van docenten die een stimulerende leeromgeving bieden. Het leerproces is minstens zo belangrijk als het leerresultaat. Het onderwijs begint bij de leerling, met als uitgangspunt om het verschil te maken voor die ene leerling. Op het Farel College is een wereld aan mogelijkheden en kijken we naar de leer- en ontwikkelbehoeftes van de individuele leerling. We zijn een wereldschool! Als school staan we midden in Nederland, midden in de maatschappij en midden in de wereld. We willen graag één ding en dat is aandacht voor iedere leerling als wereldburger in zijn of haar zoektocht naar zichzelf, de wereld om zich heen en zijn of haar rol daarin. Denk groot. Start klein.
Bij het doorlopen van de schoolcarrière op onze wereldschool komen onze leerlingen in verschillende werelden terecht, bijvoorbeeld die van:
- Wereldburger: je bent onderdeel van de wereld. We helpen onze leerlingen om een volgende stap te zetten in deze wereld. Ook is het belangrijk om oog te hebben voor de mensen om ons heen;
- Wereldtalen: in een wereld waar iedereen op verschillende manieren contact kan hebben met elkaar is goede communicatie heel erg belangrijk;
- Wereld van onderzoek: er is veel informatie beschikbaar, maar het is lastig om antwoorden en oplossingen te vinden op vragen en problemen in onze wereld. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen kritisch, onderzoekend en creatief zijn.
70-minutenrooster
We werken op het Farel College met een 70-minutenrooster. Onze leerlingen hebben maximaal zes lessen per dag. Dit maakt de planning overzichtelijker, de tijd wordt effectiever gebruikt, er wordt alvast huiswerk gemaakt en de schooltas is een stuk lichter!
MAVO
Het Farel College biedt de volledige vierjarige mavo (theoretische leerweg) aan. Na het voltooien van de mavo heeft een leerling toegang tot het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), niveau 3 en 4, maar kan het er ook voor kiezen om door te stromen naar de havo. Na het tweede leerjaar kiest de leerling een pakket van twaalf vakken. Aan het einde van de derde klas wordt één van de volgende vier sectoren gekozen: groen, zorg en welzijn, techniek of economie. Uiteindelijk doet de leerling aan het einde van klas 4 examen in zes of zeven vakken: Nederlands, Engels, twee vakken uit één bepaalde sector en drie keuzevakken.
Havo
Het hoger algemeen vormend onderwijs (havo) duurt vijf jaar. Met een havo-diploma op zak kan een leerling een opleiding in het hoger beroepsonderwijs (hbo) volgen. Ook kunnen leerlingen met een havo-diploma doorstromen naar vwo 5. Aan het einde van het derde leerjaar kiezen de leerlingen voor een profiel. In havo 4 en havo 5 ligt het accent, veel meer dan in de onderbouw, op zelfwerkzaamheid en eigen verantwoordelijkheid. Maar dat betekent uiteraard niet dat we de leerlingen volledig loslaten. De mentor begeleidt de leerlingen in dit proces en helpt met bijsturen als dit nodig is. Naast de klassikale lessen zijn er op de dinsdagmiddag ook momenten voor zelfstudie ingeroosterd.
Vwo
Het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo) duurt zes jaar. Leerlingen worden voorbereid op het wetenschappelijk onderwijs aan een universiteit. Het vwo is bedoeld voor de met name theoretisch ingestelde leerlingen met een behoorlijk abstractievermogen en een brede belangstelling. In de derde klas kiezen de leerlingen voor een profiel. In de laatste drie leerjaren ligt het accent nog meer op zelfwerkzaamheid en eigen verantwoordelijkheid.
WON
Het Farel College is sinds 2016 aangesloten bij de WON, wat staat voor wetenschapsoriëntatie Nederland. De WON helpt leerlingen om te leren onderzoeken en onderzoekend te leren. Leerlingen ontwikkelen zo een nieuwsgierige en kritische houding aan te nemen. Een goede voorbereiding op een latere universitaire studie! Onderzoek doen hoort niet alleen bij bètavakken, maar is schoolbreed voor alle vakken.
Tweetalig onderwijs
Wanneer een leerling voor tweetalig onderwijs kiest (TTO), worden veel lessen in het Engels gegeven. TTO kan worden gevolgd op mavo, havo en vwo-niveau.
TTO mavo
Als enige school in de regio Midden-Nederland kan je op het Farel College TTO op de mavo volgen. Ongeveer 35 procent van de lessen wordt in het Engels gegeven. De leerlingen die hiervoor kiezen, krijgen de vakken Engels, geschiedenis, biologie, lichamelijke opvoeding (Physical Education), godsdienst, aardrijkskunde (deels) en de kunstvakken (Art Craft Design) in het Engels. Daarnaast zijn er projecten en activiteiten zoals excursies, toneel en sport, waarbij Engels de voertaal is. In het tweede leerjaar is er een uitwisseling met leerlingen van een school in het buitenland. In het derde en vierde leerjaar worden de vakken Engels, lichamelijke opvoeding, kunst, godsdienst, maatschappijleer en keuzewerktijd (KWT)-uren in het Engels gegeven. Vakken met een landelijk examen worden in klas 3 en 4 in het Nederlands gegeven. In klas 3 kunnen de leerlingen een snuffelstage bij een internationaal bedrijf volgen.
TTO havo- en vwo-onderbouw
In de onderbouw wordt zo’n zeventig procent van de lessen in het Engels gegeven. In de praktijk zijn dit bijna alle vakken, met uitzondering van Nederlands en de moderne vreemde talen. Er wordt vaak met authentiek Engelstalig leermateriaal gewerkt. TTO-leerlingen krijgen voor hun spreekvaardigheid ondersteuning van ‘native speakers’. Door deze onderdompelingsmethode, behalen de leerlingen al snel een heel hoog niveau Engels. Om de TTO-leerlingen extra te stimuleren krijgen zij in de onderbouw ook Spaans, zowel op de havo als op het vwo.
TTO havo- en vwo-bovenbouw
In de bovenbouw van het tweetalig onderwijs wordt gemiddeld nog dertig procent van de lessen in het Engels gegeven. Het gaat hierbij vooral om de vakken waarvoor leerlingen geen centraal eindxexamen doen. Tijdens Engels volgen de leerlingen het International Baccalaureate programma (IB). Dit is een internationaal zeer hoog aangeschreven opleiding, waarbij naast taalvaardigheid ook denkvaardigheid verder wordt ontwikkeld. Op het vwo wordt dit afgesloten met het IB-diploma Language & Literature A en op de havo met het IB-diploma Language and Literature B. Het ‘near native’-niveau dat de meeste leerlingen behalen geeft hun extra mogelijkheden bij een buitenlandse studie of internationale carrière. Naast het IB-diploma ontvan[1]gen TTO-leerlingen aan het eind van hun schoolcarrière een TTO-certificaat. Hiervoor is met name deelname aan de Global Citizenship-projecten en activiteiten van belang.
Een aanzienlijk deel van de TTO-leerlingen is actief betrokken bij Model United Nations. Dit zijn internationale conferenties die de VN simuleren en waar leerlingen op hoog niveau debatteren over actuele mondiale thema’s. Tevens volgen alle vwo-leerlingen in vwo 5 een internationale stage, de International Work Experience (IWEP). Leerlingen uit havo 4 hebben ook de mogelijkheid om via de IWEP een unieke internationale werkervaring op te doen.
Internationalisering
Een andere belangrijke component van het tweetalig onderwijs is internationalisering. Dit wordt door ons Global Citizenship (GC) genoemd. Hierbij gaat het om vakoverschrijdende activiteiten die gericht zijn op 8 Farel College vergroten van kennis, inzicht en vaardigheden met betrekking tot Europese en internationale ontwikkelingen. Het doel is dat leerlingen in contact komen met andere landen en culturen. GC komt tot uiting in de reguliere lesstof, tijdens speciale projecten en excursies of uitwisselingen. We stimuleren leerlingen om mee te doen aan nationale en internationale debat[1]wedstrijden zoals de soapbox challenge of de Model United Nations (MUN). FAMUN is onze eigen MUN-conferentie die volledig door leerlingen wordt georganiseerd. FAMUN staat in binnen- en buitenland bekend om zijn sterke internationale karakter en hoge kwaliteit. Ongeveer tweederde van de deelnemers heeft een niet-Nederlandse nationaliteit.
In klas 2 gaan alle TTO-leerlingen op uitwisseling. Wij werken samen met zeven verschillende scholen in Duitsland. Samen met deze leerlingen doet hij/zij allerlei leerzame projecten en gaat op excursie. De uitwisseling is letterlijk een grensverleggende ervaring!
De kwaliteit van de Nederlandse TTO-scholen wordt regelmatig getoetst door een externe instantie (Nuffic). In maart 2021 was de visitatiecommissie zeer positief over het enthousiasme en de betrokkenheid van docenten en leerlingen. Ze waardeerden het niveau van het Engels dat onze leerlingen aan het einde van de derde klas hebben en voor de uitstekende resultaten voor de IB-examens.
Cambridge Examen
De havo-leerlingen sluiten de TTO junior school (klas 1 t/m 3) af met een internationaal erkend examen, het Cambridge First Certificate of English. De mavo-leerlingen sluiten in klas 4 af met hetzelfde internationale examen. Op het vwo doen de leerlingen aan het einde van klas 3 het Cambridge Advanced Exam. Daarnaast ontvangen de leerlingen een TTO-certificaat. resultaten voor de IB-examens.
Versterkt bèta-onderwijs
Het Farel College biedt versterkt onderwijs aan in de bèta-vakken. Hierbij gaan we verder dan bij traditionele bèta-vakken. Onderzoekend leren staat centraal. We laten leerlingen de samenhang tussen bèta-vakken ervaren. Iedereen neemt in de onderbouw deel aan het bèta-programma, met onder andere het vak science en bèta-projecten. Uiteraard is de inhoud aangepast aan het niveau van de leerlingen. Alle leerlingen krijgen het vak science waarbij o.a. (onderzoeks)vaardigheden centraal staan, maar ook de technologie. De leerlingen gaan aan de slag met robotica en 3D-printer. Het onderbouw béta-programma heeft ook ten doel leerlingen voor te bereiden op het maken van de juiste keuze voor profielvakken in de bovenbouw.
In de bovenbouw willen we met het versterkte bètaonderwijs vooral leerlingen actiever en zelfstandiger maken. Zelf onderzoek doen bij het bèta-campusproject om zo de onderzoeksvaardigheden in de vingers krijgen. Het project wordt door biologie, natuurkunde en scheikunde docenten begeleid en het telt mee voor de bèta-vakken die een leerling heeft. In de bovenbouw bieden we het vak Natuur, Leven en Technologie (NLT) aan, een schoolexamenvak waar bèta-vakoverstijgende modules worden gegeven. Ook informatica zijn schoolexamenvakken die gekozen kunnen worden door leerlingen met een affiniteit voor bèta.
Burgerschapsonderwijs
Het Farel College is een wereldschool, waar leerlingen hun eigen plek in de wereld leren vinden. Ons burgerschapsonderwijs, dat verweven is in alle aspecten op het Farel College, sluit hier naadloos op aan. De essentie van burgerschap heeft te maken met basiswaarden en -normen in onze samenleving. Onze visie op burgerschap is drieledig; de wereld van jezelf, de wereld van de ander en de wereld van ons allemaal. Wij geloven dat deze drie elementen elkaar versterken. Deze koppelen wij aan verschillende doelstellingen, die raakvlakken hebben met elkaar.
Digitale Vaardigheden Online
Leerlingen uit leerjaar 1 en 2 hebben één keer in de week les in digitale vaardigheden. Naast het gebruik van de laptop (ICT-basisvaardigheden) gaat het over sociale media, robotica, programmeren en de invloed van nepnieuws. Deze lessen verbeteren de digitale vaardigheden van leerlingen, waardoor ze beter voorbereid zijn op de moderne arbeidsmarkt. Daarnaast bevorderen deze lessen probleemoplossend denken en creativiteit door middel van technologie. Leerlingen leren verantwoord en kritisch omgaan met digitale informatie, wat essentieel is in een tijdperk van informatie overvloed en nepnieuws. Ook vergroten deze lessen de kansengelijkheid, aangezien alle leerlingen toegang krijgen tot essentiële digitale tools en kennis. Ten slotte stimuleren ze samenwerking en communicatie via digitale platforms, wat belangrijk is voor hun toekomstige studie- en werkomgeving.
Sport
Sporten/bewegen vinden wij belangrijk op het Farel College! Op school hebben we twee interne gymzalen en een sportveld naast onze school. Ook maken we gebruik van de atletiekbaan van atletiekvereniging Altis en krijgt de brugklas een periode zwemles in het zwembad van sportcomplex Amerena. In klas 2 gaan alle leerlingen een dag skiën in Snowworld Zoetermeer. Daarnaast hebben zowel klas 2 als 3 een binnen en een buiten sportdag. Onze TTO-leerlingen hebben in leerjaar 2 de mogelijkheid om deel te nemen aan een cricket toernooi. In havo 4 en vwo 4 organiseert onze vakgroep lichamelijke opvoeding een sportdag aangepaste sporten. Denk aan rolstoelbasketbal, zitvolleybal en go-ball.
Onze school is verbonden met Olympic Moves, de grootste schoolsportcompetitie van Nederland. We sluiten ieder schooljaar af met een waterdag bij Zeumeren. Waterskien, suppen, vlotbouwen en beachvolleybal staan op het programma.
Farel Talent
Op het Farel College is er een Talentprogramma voor vwo. Dit is voor leerlingen die meer uitdaging zoeken en zich verder willen ontwikkelen. In de praktijk betekent dit dat de leerlingen in de onderbouw kunnen deelnemen aan het Farel Talent Programma. Dit op aangeven van de leerling zelf of de mentor. Er wordt onder begeleiding van een docent onderzoek gedaan (volgens de richtlijnen van de WON) binnen een bepaald thema. De Farel-Talenten krijgen een Talent-certificaat uitgereikt aan het einde van de onderbouw.
Het Farel College is een U-Talent ambitieschool. Hierdoor kunnen we onze leerlingen ook in de bovenbouw van de havo en het vwo meer uitdaging bieden. U-Talent is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en zo’n 50 partnerscholen uit de regio Utrecht. Bij U-Talent krijgen havo- en vwo-leerlingen de kans om hun talenten te ontwikkelen. Zo krijgen leerlingen in de havo/vwo onderbouw activiteiten aangeboden op de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht.
In de bovenbouw kunnen leerlingen meedoen met masterclasses op de UU. Er is een programma voor havo bovenbouw leerlingen bij het U-Talent College programma op de HU. Daarnaast biedt het Farel College onze leerlingen de kans om deel te nemen aan het U-Talent Academy programma op de UU. Dit is voor een selecte groep leerlingen in vwo 5 en 6. Meer informatie over U-Talent te vinden op: www.u-talent.nl
Farel Academy
Op de dinsdagmiddag organiseren we de Farel Academy. Dit is een moment in de week waarin wij een breed aanbod hebben voor vakondersteuning, huiswerkbegeleiding, verdiepende of ondersteunende programma’s en bijvoorbeeld extra examenvakken.
BYOD (Bring Youw Own Device)
Leerlingen brengen hun eigen laptop mee naar school. Een laptop is een onmisbaar hulpmiddel bij het onderwijs, maar boeken zijn nog steeds het belangrijkst op het Farel College. Leerlingen gebruiken het apparaat onder andere voor het raadplegen van bronnen en leermiddelen, om samen te werken in documenten en voor het maken van opdrachten. We adviseren een laptop met een Window of MacOS besturingssysteem. De aanschaf van een chromebook raden we af. Ervaring leert ons dat het gebruik van een chromebook (Google) in de digitale omgeving van het Farel College (Microsoft) helaas regelmatig voor problemen zorgt.
Het Farel College werkt samen met The Rent Company. Zij bieden laptops aan tegen huur of koop, met daarbij een zekerheidspakket voor service, garantie en een schade- en diefstaldekking. Daarmee zijn leerlingen altijd verzekerd van een werkende laptop in de klas.
We realiseren ons dat de aanschaf van een laptop een behoorlijke uitgave is. Ouders met een beperkt inkomen kunnen via Stichting Leergeld een aanvraag doen voor een ondersteuning. Kijk hiervoor op: www.leergeldamersfoort.nl.
Daarnaast hebben wij begrepen dat ouders goede ervaringen hebben met een tweedehands laptop via Laptops4all. Meer informatie is te vinden op: https://laptops4all.nl/studenten-laptop/
Ook kunt u eventueel een laptop huren via Recover-E. Dit is een stichting die zich inzet voor hergebruik en het recyclen van elektronica. Kijk hiervoor op: https://recover-e.nl/webshop/
Magister
Magister (leerlingvolgsysteem) wordt gebruikt voor de administratieve aspecten van ons onderwijs. Leerling en ouder vinden hier het lesrooster, een overzicht van behaalde resultaten, toegang tot online leermiddelen en het verzuimoverzicht. Voor de onderbouw staat hier ook het huiswerk in.
Microsoft Office
We werken op school met Microsoft Office (Office Online). In deze omgeving leren de leerlingen de digitale basisvaardigheden. Het biedt de leerlingen daarnaast ook opslagcapaciteit in de Cloud (Onedrive).
E-mail en Microsoft Teams
We gebruiken e-mail en Microsoft Teams voor communicatie over studiemateriaal, het inleveren van opdrachten en studiewijzers. Ook wordt het gebruikt voor het delen van bestanden onderling. Voor notificatie van wijzigingen en communicatie tussen leerlingen onderling en met docenten gebruiken we de chatfunctie. Leerlingen krijgen een eigen e-mailadres van school wat gebruikt wordt voor de formelere zaken.
Kwaliteitsbeleid
Op het Farel College werken we aan goed onderwijs en een fijne leeromgeving. De constante vraag is: worden de juiste dingen gedaan? Op verschillende terreinen en momenten worden daarom de ontwikkelingen in kaart gebracht en waar nodig wordt het beleid bijgesteld. Hierbij wordt onder andere gekeken naar:
- De voortgang en ontwikkeling van de leerlingen;
- De uitvoering en resultaten van het onderwijs;
- De tevredenheid van de leerlingen en ouder(s)/verzorger(s);
- Communicatie en voorlichting. De meest recente informatie is te bekijken op: www.scholenopdekaart.nl
Volg jij ons al?
Mis niets en kom alles te weten over het Farel College!