Veelgestelde vragen
Als je naar de middelbare school gaat, dan heb je veel vragen. We hebben alle veelgestelde vragen voor je op een rijtje gezet.
Algemeen
Elke klas heeft een mentor. Een mentor is jouw eerste aanspreekpunt. De mentor zorgt ervoor dat het goed gaat met jou en je klas. Iedere week heb je een mentoruur. In de brugklas heb je zelfs meerdere keren per week mentoruur en twee mentoren per klas. We vinden het belangrijk dat de mentor tijd en aandacht voor jou heeft en dat gaat makkelijker met een kleinere groep. Tijdens het mentoruur wordt er van alles besproken: van studievaardigheden (zoals plannen, samenvatten, woordjes leren) tot hoe je nieuwe mensen leert kennen en hoe het gaat in de klas. Natuurlijk kunnen er ook dingen zijn die je liever niet in de klas bespreekt. Dan kun je met jouw mentor praten in een mentorgesprek.
De meeste leerlingen komen op de fiets! De brugklasleerlingen hebben een eigen fietsenstalling. Naast de school is er ook een bushalte. Zo kun je makkelijk van en naar het centraal station. Er gaan ook bussen van en naar Vathorst, Nieuwland en Nijkerk. Station Amersfoort Schothorst is ongeveer 1,5 km bij de school vandaan.
Lessen duren op het Farel College 70 minuten. Om 8.10 uur start het eerste lesuur. In de brugklas heb je maximaal tot en met het vijfde uur les. Uiterlijk om 15.00 uur is de schooldag dan voorbij. Na het tweede uur heb je 25 minuten pauze en na het vierde uur duurt de pauze 30 minuten. In hogere klassen hebben leerlingen soms nog een zesde lesuur.
Er worden verschillende sporten gedaan zoals atletiek, klimmen, voetbal en dansen. Het Farel College heeft twee interne gymzalen en naast de school vind je sportvelden. In de zomer worden er ook gymlessen gegeven bij atletiekvereniging Altis (dichtbij school). Brugklasleerlingen gaan een periode zwemmen bij zwembad Amarena. Leerlingen uit de tweede klas gaan zelfs skiën en krijgen een schaatsclinic!
In de onderbouw krijg je vooral opdrachten waarbij je iets maakt. Je ontwerpt bijvoorbeeld een skateboard of je maakt een schilderij van een stilleven. In de bovenbouw kun je het vak ‘kunst’ kiezen. Dit is een combinatie van theorie en praktijk. Je leert dus nieuwe informatie en gaat ook iets maken.
Op het Farel College heb je lessen van 70 minuten. Dat is langer dan op veel andere scholen, maar dat betekent dat je meestal in de les al tijd hebt om aan je huiswerk te werken. Hoe fijn is dat! Natuurlijk kan het weleens voorkomen dat dat niet kan. Voor alle vakken is er een planning, dus je weet altijd wat je moet doen.
Zeker! Je kunt met je huiswerkproblemen terecht bij de docent die het vak geeft waar je moeite mee hebt. Of je stapt naar jouw mentor. Op dinsdag kun je tijdens Farel Academy ook huiswerk maken met een docent erbij.
Ja. Op het Farel College zeggen we: ‘bring your own device’ (BYOD). Het is dus de bedoeling dat je je eigen laptop of tablet bij je hebt. Je kunt beter geen Chromebook kiezen, want die blijkt niet goed te werken in onze schoolomgeving. Het Farel College werkt samen met ‘The Rent Company’. Zij hebben laptops en ondersteuning die goed passen bij het onderwijs op het Farel College. En voordat je denkt dat alles digitaal gaat: bij veel vakken gebruik je ook nog gewoon boeken in de les! Je laptop is meer een hulpmiddel.
Er is een fonds voor gezinnen uit de gemeente Amersfoort met een krappe financiële situatie. Bekijk www.leergeldamersfoort.nl voor meer informatie en de voorwaarden. Je kunt ook via The Rent Company een laptop huren.
Vanaf 22 januari 2024 is het Farel College een telefoonvrije school voor leerlingen. Dat betekent dat je je telefoon thuis of in je kluisje laat, ook in de pauzes.
Ja, die is er! Eens in de zoveel tijd is er een overleg met leerlingen en de schoolleiding over school en het onderwijs.
Farel Talent is voor havo- of vwo-leerlingen die wat extra uitdaging willen. Zij kunnen tijdens Farel Academy aan de slag met vragen die ze willen beantwoorden. Voor vwo-leerlingen is er vanaf de vijfde klas een Talent Academy en havo-leerlingen kunnen in de bovenbouw naar het U-Talent College. De talentprogramma’s volg je aan de Universiteit Utrecht of Hogeschool Utrecht.
Feedback wordt gegeven in de lessen maar ook via Catwise, een online feedbackprogramma. Je gebruikt deze feedback om een plan van aanpak voor je portfoliogesprek te schrijven.
Magister is een online schoolsysteem. Je vindt in Magister onder andere jouw dagrooster, cijfers en meldingen over jouw aanwezigheid op school. Magister wordt ook gebruikt door docenten, ouder(s)/verzorger(s) en de mensen van de administratie die jouw aanwezigheid bijhouden.
Twee keer per jaar heb je een portfoliogesprek. Dit gaat niet alleen over cijfers, maar ook over hoe het met je gaat en waar je bijvoorbeeld trots op bent. Bij dit gesprek zitten ook je ouder(s) of verzorger(s) en je mentor.
We kijken goed naar jou als leerling. In de portfoliogesprekken wordt er samen met jou en je ouder(s) of verzorger(s) gesproken en overlegd.
DVO staat voor digitale vaardigheden online. Jullie hebben waarschijnlijk allemaal een mobieltje of tablet waarmee je veel op het internet kunt scrollen, swipen en kletsen. Maar wat de gevaren daarvan zijn, hoe het allemaal werkt of waar je op moet letten, dat leer je tijdens DVO. Het is net zoiets als leren lezen en schrijven maar dan met technologie.
Je leert ook te werken met alle programma’s die we gebruiken op school zoals Excel, Word, Outlook en Magister. Hoe zoek je naar betrouwbare informatie online en hoe herken je nepnieuws? Ook dit komt aan bod! We vertellen je meer over veiligheid en privacy zoals het hebben van een sterk wachtwoord of phishing. We gaan aan de slag met AI en het programmeren van robotjes. Je leert tijdens DVO niet alleen om technisch vaardiger te worden, maar ook kritisch en creatief te denken in de digitale omgeving.
Tweetalig onderwijs (TTO)
Dat hangt af van de leerling. Sommigen hebben op de basisschool al veel Engels gehad. Sommigen spreken Engels met familie of vrienden. Anderen hebben minder ervaring met Engels. De meeste leerlingen vinden dat het Engels wel snel went, en dat ze er echt beter in worden! En natuurlijk helpt de docent als dat nodig is.
Een ‘native speaker’ is iemand die niet het Nederlands, maar een andere taal als moedertaal heeft. In dit geval het Engels. Op het Farel College zijn veel docenten en taalassistenten die native speaker zijn. Als je TTO kiest, loopt er per klas een aantal uur per week een native speaker mee. Leuk en leerzaam!
Natuurlijk! Je mag altijd vragen stellen. In het begin kan het even lastig zijn. We begrijpen dat je dan toch nog Nederlands gebruikt. Maar de meeste leerlingen wennen snel aan het Engels. Het is de bedoeling dat na de kerstvakantie alles in het Engels gedaan wordt. Lukt het dan toch een keer niet? Geen probleem, dan switch je even naar het Nederlands.
Geen paniek! We helpen jou met het opbouwen van tweetalig onderwijs. Een leuk feitje: het lukt bijna alle leerlingen om TTO te volgen. Heel af en toe kiest een leerling ervoor om na de brugklas verder te gaan in een klas met reguliere lessen.
Het huiswerk bij TTO lijkt wel op dat van de reguliere klassen. Het kan wel zijn dat je in het begin nog veel moet vertalen voor jezelf. Dat kost natuurlijk even tijd! Maar de leerlingen zeggen dat het Engels snel went. Ze vinden het huiswerk daarom na een paar weken of maanden makkelijker gaan.
Ja. In de bovenbouw krijg je nog steeds lessen in het Engels: maatschappijleer, gym, CKV en natuurlijk het vak Engels. Voor het vak Engels ga je zelfs een internationaal examen doen, het IB. Ook krijg je na de 3e klas een Cambridge diploma dat in de hele wereld geldig is. De vakken waarin je examen zult doen, zijn vanaf de vierde klas wel in het Nederlands omdat het eindexamen in het Nederlands wordt gedaan. Maar TTO-leerlingen krijgen in de bovenbouw wel Engels op een hoger niveau en extra lesuren Engels per week!
Al jaren kiest ongeveer de helft van alle leerlingen op onze school voor TTO.
Het Farel College werkt samen met zogenaamde ‘partnerscholen’ in Europa. Die zijn er in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Noorwegen en Polen. Naast de uitwisseling(en) volg je als TTO-leerling ook een internationale stage.
Nee, je kunt voor tweetalig onderwijs kiezen als je naar de brugklas gaat, maar dat is niet verplicht.
Op vmbo-tl sluit je je TTO-carrière af in jaar 4 met het FCE examen, het First Certificate of English. Op de havo en het VWO doe je aan het eind van het 3e jaar Cambridge examen om daarmee de TTO junior school af te sluiten. Op de havo doe je examen voor het FCE en op het VWO ga je op voor het CAE, het Certificate Advanced English.
Al onze TTO bovenbouw leerlingen (havo of vwo) volgen tijdens Engels het International Baccalaureate programma (IB). Dit is een internationaal hoog aangeschreven opleiding, waarbij naast taalvaardigheid ook denkvaardigheid verder wordt ontwikkeld. Op het vwo wordt dit afgesloten met het IB-Diploma Language & Literature A en op de havo met het IB-Diploma Language and Literature B. Dit diploma biedt ze extra mogelijkheden bij een buitenlandse studie of internationale carrière.
Vmbo-tl, havo en vwo
Allereerst kan je na het tweede leerjaar doorstromen naar havo 3. Het tweede moment is als je je vmbo-tl diploma hebt gehaald (vmbo-tl 4). Dan kun je instromen in havo 4.
We hebben op het Farel College een tweejarige brugklas. Zo zit je dus ook twee jaar in een gecombineerde klas.
Bèta op het Farel College
Elke leerling op het Farel College krijgt automatisch van de eerste tot en met de derde klas bètavakken zoals biologie, scheikunde, science, wiskunde en natuurkunde. In de bovenbouw kun je kiezen om verder te gaan met deze vakken. Welke vakken je krijgt, hangt af van welk profiel je kiest.
Nee, nog niet! In de tweede klas krijg je het vak ‘nask’ (samenvoeging van natuurkunde en scheikunde). In de derde klas krijg je natuurkunde en scheikunde apart. Bij vmbo-tl krijg je in de derde alleen scheikunde als dit in je profiel zit.
Op het Farel College heb je een extra uur science, maar dit kost je geen extra uur les. We plannen jouw lesuren volgens de wettelijke regels voor scholen, en zorgen dat science hierbinnen past. Je zit dus niet langer op school dan leerlingen van andere scholen. Dat scheelt!
Het idee is bij allebei de stromingen hetzelfde. Alle bètavakken komen samen. Hierdoor snap je beter hoe je de vakken kunt gebruiken. Je kunt ook wat je leert beter koppelen aan wat je al weet. Op een technasium ben je meer bezig met ontwerpen, en op het Farel College meer met onderzoeken.
Identiteit
Het Farel College is een open christelijke school. Je zult merken dat we op school christelijke normen en waarden belangrijk vinden. Bijvoorbeeld vriendelijk doen naar elkaar, respect hebben voor elkaar en mensen om ons heen helpen. Daarnaast begint de schooldag altijd met een dagopening. Wij vieren ook verschillende christelijke feesten. Met Kerst is er een kerstontbijt en met Pasen is er een Paasviering. Naast de christelijke feesten organiseren we ook een Iftar maaltijd.
De dagopening wordt aan het begin van het eerste uur gegeven en is het startpunt van jouw schooldag. Het duurt vijf tot tien minuten. Er wordt vaak een verhaal voorgelezen, meestal uit het tijdschrift ‘Oase’. Vaak praat of discussieer je even met elkaar over een bepaald onderwerp. Dit onderwerp kan iets religieus zijn, of gaan over iets wat er gebeurt in je omgeving, ons land of de wereld.
Bij het vak godsdienstleer je over verschillende godsdiensten. Er kunnen verschillende ideeën zijn hierover. We hebben respect voor elkaars ideeën.
Ondersteuning
Ja, zeker weten! De mentoren letten hier heel goed op. Er wordt in de klas veel gepraat over veiligheid. Er zijn op school ook twee ‘antipest-coördinatoren’. Deze docenten kijken samen hoe we pesten op school kunnen voorkomen.
Loop je ergens tegenaan of heb je een vraag, dan is jouw mentor de eerste persoon naar wie je gaat. Ook ouders of verzorgers kunnen bij jouw mentor terecht met vragen. De mentor kent jou goed en ziet wat jij nodig hebt.
Het kan zijn dat jij bepaalde ondersteuning nodig hebt vanwege bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie. Of misschien heb je te maken met autisme, hoogbegaafdheid of ADHD. Op school is er een heel team aan mensen die leerlingen op verschillende manieren helpen. Wil je meer weten over de specifieke soorten ondersteuning die we geven? Kijk dan hier.
Op het Farel College zijn er twee vertrouwenspersonen. Je kunt bij hen terecht als je te maken hebt met ongewenst gedrag. Ook jouw ouders/verzorgers kunnen contact opnemen met een vertrouwenspersoon als dat nodig is.
Ouder(s)/verzorger(s)
Jouw ouders/verzorgers kunnen bij jouw mentor terecht. Ze kunnen contact opnemen via een e-mail of telefoontje. Als het nodig is, kan er ook een persoonlijke afspraak worden gemaakt.
Ja! We vinden het contact met ouders/verzorgers heel belangrijk. Daarom hebben we een ouderraad en organiseren we zogenaamde ‘klankbordbijeenkomsten’ waar we met jouw ouders/verzorgers in gesprek gaan. Willen jouw ouders graag met andere ouders/verzorgers nadenken over het welzijn van de leerlingen of hebben ze ideeën om het Farel College te verbeteren? Ze zijn van harte welkom! De ouderraad komt elke twee maanden bij elkaar. De ouderraad helpt ook bij open dagen en organiseert thema-avonden voor ouders/verzorgers van het Farel College.
Ja, in Magister heb jij een leerlingenaccount en jouw ouder(s)/verzorger(s) een ouderaccount. Zo kunnen zij ook jouw rooster, cijfers en aanwezigheid bekijken.
Volg jij ons al?
Mis niets en kom alles te weten over het Farel College!