Farel College

Ouders

Het Farel College hecht veel waarde aan contact met de ouders. Daarom kunt u bij de schoolleiding en de mentor terecht. We stellen het op prijs als u de mentor informeert over zaken die op een of andere manier van invloed kunnen zijn op de schoolprestaties van uw kind. Doe dit bij voorkeur via e-mail of telefonisch en niet via een briefje. Als u dat wenst kan vervolgens een persoonlijke afspraak worden geregeld. Wij staan voor u klaar.

Portfolio in het onderwijs

School is meer dan een verzameling vakken en een leerling is meer dan een verzameling cijfers. Op het Farel College staat het leren van de leerlingen centraal. Met een portfolio maakt een leerling zichtbaar wat er geleerd is en wordt er nagedacht over wat er nog te leren valt. De leerling wordt geacht eigenaar te zijn van het eigen leerproces en daarin verantwoordelijkheid te nemen. Dit motiveert leerlingen het beste uit zichzelf te halen.

Wat staat erin?

Onderdelen

  • wie ben ik?
  • wat wil ik (leren)?
  • wat heb ik gedaan? (logboek + reflecties)
  • persoonlijk leerplan (PLP) + reflectie
  • loopbaanoriëntatie (LOB)
  • diverse vak- en themamappen met soms aparte portfolio-eisen, bijvoorbeeld EIO,  IB en talen.
  • selectie van werkstukken en verslagen

Begeleiding

De mentor begeleidt de leerling bij het maken van het portfolio.

Portfoliogesprekken

Twee keer per schooljaar heeft de leerling een portfoliogesprek met de mentor en ouders. De leerling laat zien dat het portfolio aan de gestelde eisen voldoet en doet verslag van zijn ontwikkeling in het leren.

Absentie leerlingen

Ziekte

Ouder/verzorger meldt de leerling elke dag vóór 8.15 uur ziek bij de Dagwacht. Dit kan via telefoonnummer 033 4229036 of door een mail te sturen naar dagwacht@farel.nl

Medische afspraak

Ouder/verzorger geeft verzuim vanwege een medische afspraak ruim op tijd (vóór de dag van de afspraak) door aan de Dagwacht. Dit kan door de leerling een briefje af te laten geven of via een mail naar dagwacht@farel.nl

Rij-examen

Ouder/verzorger vraagt voor de leerling toestemming voor verlof aan in een mail naar dagwacht@farel.nl met in de bijlage een kopie van de oproepkaart van het CBR. Als de aanvraag binnen de richtlijnen van school valt, verwerkt de dagwacht het in magister. Als het verzoek buiten de richtlijnen valt, wordt het verzoek doorgestuurd naar de betreffende afdelingsleider ter beoordeling. Meer hierover leest u in het Verzuimprotocol*.

Ongeoorloofd te laat komen (minder dan 20 minuten)

Wanneer een leerling te laat komt, haalt hij/zij een briefje bij de Dagwacht. De eerste keer krijgt de leerling alleen een waarschuwing. Eventueel volgende keren moet de leerling zich de volgende ochtend melden op de locatie waar hij/zij les heeft. Dat betekent vóór 7.50 uur op de Paladijnenweg of vóór 8.15 uur op de Sweelinckstraat. Het aantal keer dat een leerling zich moet melden loopt op wanneer de leerling vaker te laat komt. Meer hierover leest u in het Verzuimprotocol*.

Spijbelen (of meer dan 20 minuten te laat komen)

De leerling moet in alle voorkomende gevallen 2x het 6e lesuur nablijven. Verdere werkwijze en sancties vindt u in het Verzuimprotocol*.

Lesverwijdering

Wanneer een leerling door de docent uit de les wordt verwijderd, meldt hij/zij zich direct bij de Dagwacht. De leerling krijgt een roze kaart om op te schrijven wat er gebeurd is. De leerling gaat vijf minuten voor het einde van de les terug naar de docent om het voorval uit te praten. De docent bepaalt of de leerling een lesuur moet terugkomen en belt de ouders.

*Het verzuimprotocol kunt u inzien door op de website van het Farel College te klikken op Inlogpagina Farel. U vult daar de gebruikersnaam en het wachtwoord in dat u hiervoor via de mail heeft ontvangen.

Toetsing, bevordering en examen

Verdere uitleg over toetsing, bevordering en examens met de gang van zaken rond bevordering, examens, PTA’s en toetsen (rechten en plichten).

Examentraining

Lyceo verzorgt voor het Farel College examentraining.

Decanaat

Lees alles over het decanaat en loopbaanbegeleiding (LOB) op de Leerlingenpagina.

Ouderraad

In de ouderraad worden onderwerpen besproken zoals de signalen die u als ouder opvangt, de ouderbijdrage en zaken die school inbrengt. Soms kritisch, maar altijd positief betrokken vanuit het doel om het onderwijs voor de leerlingen te optimaliseren.

Verslagen ouderraad:

Verslag Ouderraad 5 juni 2018

Nieuws

Start FAMUN 2020

11 februari 2020

Spannende voorleesfinale brugklas

Op dinsdag 4 februari was het zover, de Farel Voorleesfinale werd gehouden. Elke brugklas had tijdens de lessen Nederlands een leerling gekozen die het allerbeste voorlas. De tien klassenwinnaars verzamelden zich een beetje gespannen, samen met hun supporters in de mediatheek. Daar lazen ze een stukje voor uit een boek dat ze zelf hadden uitgekozen. […]

Lees meer...

Open Huis op 31 januari en 1 februari

Erasmus+ project

23 januari 2020

Junior Speaking Contest

Op donderdag 30 januari vindt de jaarlijkse Junior Speaking Contest plaats. Momenteel bereiden onze tto-leerlingen in de klassen 2 en 3 een speech voor met het thema ‘My Future is Now’.  Als u in de komende weken een willekeurige Engelse les zou binnen lopen, is de kans groot dat er geen docent, maar een leerling […]

Lees meer...

Vierde bijeenkomst Literatuurcafé

7 januari 2020

Thema-avonden 15 en 16 januari

Op woensdag – en donderdagavond 15 en 16 januari zijn groep 8-leerlingen en hun ouders welkom op het Farel College van 19.00 tot 21.00 uur.  Op de thema-avond is veel aandacht voor tweetalig onderwijs (Engels naast het Nederlands) en bèta-onderwijs op het Farel College.

Lees meer...

Meld je aan om een middagje mee te lopen!

19 december 2019

Farel Literatuurcafé

Woensdag 8 januari is de derde bijeenkomst van Farel Literatuurcafé. Wij introduceren het boek ‘Herinneringen’ van David Foenkinos. In deze mooie roman beschrijft de auteur de natuurlijke kringloop van liefde en leed op een ludieke manier. Heb je zin om hierbij te zijn en daarna in een volgende bijeenkomst je impressies en leeservaringen te delen? […]

Lees meer...

‘Het hele idee van ‘de leraar bepaalt’, moet op zijn kant’
Artikel over portfolio op het Farel College