Farel College

Ontdek Farel

Het Farel College is een open christelijke school in Amersfoort met een mavo-, havo- en vwo-afdeling. Op elk niveau wordt tweetalig onderwijs (Engels naast het Nederlands) aangeboden. Leerlingen krijgen op het Farel College de kans om letterlijk en figuurlijk over hun grenzen te kijken en te leren, vandaar de slogan ‘onbegrensd leren’. Er is veel aandacht voor meertaligheid, internationale oriëntatie (uitwisselingen, excursies) en bèta onderwijs. Leerlingen worden uitgedaagd om hun talenten te ontwikkelen. Dat kan in de vorm van ons speciale talentprogramma (Farel of U-talent) of door een examen af te leggen op een hoger niveau voor één of meerdere vakken.

+
-

Visie en Missie

‘Om te kunnen functioneren in een steeds complexere wereld is het van groot belang dat leerlingen zelf de verantwoordelijkheid leren nemen voor hun leerproces, waarbij zij hun grenzen verleggen in relatie tot de ander en de wereld om hun heen.’

Dit citaat bevat onze visie waarin betrokkenheid bij de ander en de wereld om ons heen naar voren komt. Tegelijkertijd is het een verwijzing naar onze open christelijke identiteit. Guilaume Farel (1489-1565) was een vurig reformator en pleitbezorger van een rechtvaardige samenleving.

In het onderwijsprogramma is ruimte nodig voor de leerling. De eigen verantwoordelijkheid van de leerling moet zichtbaar worden gemaakt. Het uitgangspunt is dat vorming van leerlingen in nog 80% van de reguliere lestijd per vak in klassikale lessen wordt gerealiseerd. De overige 20% tijd is bedoeld voor het zelf de verantwoordelijkheid nemen voor het leerproces, daarbij ondersteund door docenten en lesassistenten. Deze KWG (keuze werkgroep) en KWT(keuzewerktijd) maakt onderdeel uit van het rooster.

Onze lessen duren 70’ minuten. Met de 80%-20% is het belangrijk dat de docent de leerlingen voorbereid op de zelfverantwoordelijkheid en keuzevrijheid die wordt geboden. Het voorbereiden op KWG en KWT is belangrijk. Het is dus geen volledig loslaten. Aandacht voor feedback en reflectie zijn dan ook cruciale vaardigheden van de docenten en de leerling.

+
-

Historie en identiteit

Ruim 45 jaar geleden opende het Farel College voor het eerst haar deuren. Eerst aan het Elkerlykpad 1 in de wijk Schothorst.

Guillaume Farel

Guillaume Farel (1489 – 1565) was een groot reformator die werkte in Frans Zwitserland.  In zijn preken bestreed hij fel wat hij onbijbels achtte, daarom werd hij van reformatorische sympathieën verdacht.
Farel was een machtig spreker. Zijn felle aard blijkt uit zijn vurige lijfspreuk:
‘Quid volo, nisi ut ardeat!’ (‘Wat ik wil, dan alleen dat het vlamt’)

Identiteit

Het Farel College is een open christelijke school.  Christelijke waarden van naastenliefde, rechtvaardigheid en respect zijn belangrijk en richtinggevend. Open betekent voor ons dat er ruimte is voor iedereen om deelgenoot te worden van onze community. Voor ons op school wordt de identiteit zichtbaar op verschillende manieren. Wij willen een gemeenschap zijn waar we met en voor elkaar verantwoordelijkheid nemen voor de wereld om ons heen.  In onze school pakken we religieuze hoogtepunten op die voor ons van belang zijn en stellen deze in het teken van ontmoeting, stilte en bezinning. Zo hebben we een veertigdagenkalender, zijn er dagopeningen, organiseren we een Iftar maaltijd en een kerstbijeenkomst.​

In de adventstijd is er een speciale website waarstajijvoorop voor leerlingen, docenten, ouders en andere belangstellenden met overdenkingen, filmpjes, gebeden en gedichten.

Burgerschapsvorming

Via het studium generale, het regelmatige debat, bezoeken aan openbare instanties en instellingen e.d. wordt werk gemaakt van burgerschap. Het Farel College hanteert een geïntegreerde aanpak van lessen over burgerschap en de maatschappelijke stage. Ondanks de teruglopende bekostiging van de maatschappelijke stage vinden we dit als school van groot belang voor de vorming van onze leerlingen. Al deze ervaringen die leerlingen opdoen, worden gekoppeld aan hun portfolio.

Schoolstructuur

Het Farel College heeft een platte organisatiestructuur, bestaand uit een rector, plaatsvervangend rector, teamleider brugklas, teamleider mavo, teamleider havo onderbouw en teamleider havo bovenbouw, teamleider vwo onderbouw en teamleider bovenbouw.  Het onderwijs ondersteunend personeel (OOP) valt onder de coördinerend afdelingsleider.

Raden en Groepen

Op het Farel College zijn meerdere raden en groepen actief.

meer informatie is te lezen in de flyer raden en groepen Farel College.

Betrokkenheid is belangrijk

Binnen het Farel College wordt ouderbetrokkenheid, in welke mate dan ook, als zeer welkom en nuttig ervaren. Wilt u meer weten over de betrokkenheid van ouders bij school of heeft u een vraag, dan kunt u contact opnemen met Martijn Vos, voorzitter van de ouderraad via het emailadres vzouderraad@farel.nl.

Veiligheid en zorg

  • Op het Farel College streven we naar een veilige en prettige sfeer op school en in de klas. Hiervoor hebben we omgangsregels gemaakt die duidelijk maken wat we van elkaar verwachten en waar we elkaar op kunnen aanspreken.
  • In het document Informatie  dyslexie_dyscalculie  2019 2020 is meer te vinden over ons beleid op dit gebied.

 

Nieuws

Farelnieuws

Uitgaves Farel Nieuws van het lesjaar 2019-2020:

Binnenkort wordt de nieuwsbrief op een inlogpagina van farel.nl gepubliceerd.

Nieuwtjes

Een overzicht van de laatste nieuwsberichten Farel College , zoals geplaatst op de website.

Privacy

Wij willen onze leerlingen een veilige leeromgeving bieden. Daar hoort ook bij dat wij zorgvuldig omgaan met de privacy van onze leerlingen, hun ouders, onze medewerkers en andere betrokkenen.
Meer lezen over hoe wij dit doen? Kijk dan op overkoepelende scholengroep website van Meerwegen/privacy.

Wij hebben ook een protocol  gebruik van camera- en videobeelden.

 

Nieuws

Start FAMUN 2020

11 februari 2020

Spannende voorleesfinale brugklas

Op dinsdag 4 februari was het zover, de Farel Voorleesfinale werd gehouden. Elke brugklas had tijdens de lessen Nederlands een leerling gekozen die het allerbeste voorlas. De tien klassenwinnaars verzamelden zich een beetje gespannen, samen met hun supporters in de mediatheek. Daar lazen ze een stukje voor uit een boek dat ze zelf hadden uitgekozen. […]

Lees meer...

Open Huis op 31 januari en 1 februari

Erasmus+ project

23 januari 2020

Junior Speaking Contest

Op donderdag 30 januari vindt de jaarlijkse Junior Speaking Contest plaats. Momenteel bereiden onze tto-leerlingen in de klassen 2 en 3 een speech voor met het thema ‘My Future is Now’.  Als u in de komende weken een willekeurige Engelse les zou binnen lopen, is de kans groot dat er geen docent, maar een leerling […]

Lees meer...

Vierde bijeenkomst Literatuurcafé

7 januari 2020

Thema-avonden 15 en 16 januari

Op woensdag – en donderdagavond 15 en 16 januari zijn groep 8-leerlingen en hun ouders welkom op het Farel College van 19.00 tot 21.00 uur.  Op de thema-avond is veel aandacht voor tweetalig onderwijs (Engels naast het Nederlands) en bèta-onderwijs op het Farel College.

Lees meer...

Meld je aan om een middagje mee te lopen!

19 december 2019

Farel Literatuurcafé

Woensdag 8 januari is de derde bijeenkomst van Farel Literatuurcafé. Wij introduceren het boek ‘Herinneringen’ van David Foenkinos. In deze mooie roman beschrijft de auteur de natuurlijke kringloop van liefde en leed op een ludieke manier. Heb je zin om hierbij te zijn en daarna in een volgende bijeenkomst je impressies en leeservaringen te delen? […]

Lees meer...

‘Het hele idee van ‘de leraar bepaalt’, moet op zijn kant’
Artikel over portfolio op het Farel College