Het Farel College is een open christelijke school in Amersfoort met een mavo-, havo- en vwo-afdeling. Op elk niveau wordt tweetalig onderwijs aangeboden, dat betekent Engels naast het Nederlands.
Het Farel College is een school voor iedereen; een wereldschool! Dit geldt in meerdere opzichten, je ervaart het als je hier op school zit. Wij bieden een wereld van mogelijkheden:
In het Meerjarenbeleidsplan 2023 – 2027 geeft het Farel College het beleid voor de komende jaren op hoofdlijnen weer. Op basis van ons schoolprofiel is voor de titel ‘Farel College – Wereldschool’ gekozen. Dit is op verschillende manieren uit te leggen. Aan de ene kant zijn wij een wereldschool; een leuke school waar leerlingen, ouders, collega’s en anderen graag bij willen horen. Aan de andere kant is het Farel College een school die leerlingen voorbereidt op een volgende stap in de complexe en snel veranderende wereld. In de jaren die leerlingen op het Farel doorbrengen, is er een wereld aan mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen als wereldburger.
Vanuit dit meerjarenbeleidsplan wordt jaarlijks een jaarplan opgesteld.
‘Om te kunnen functioneren in een steeds complexere wereld is het van groot belang dat leerlingen zelf de verantwoordelijkheid leren nemen voor hun leerproces, waarbij zij hun grenzen verleggen in relatie tot de ander en de wereld om hun heen.’
Dit citaat bevat onze visie waarin betrokkenheid bij de ander en de wereld om ons heen naar voren komt. Tegelijkertijd is het een verwijzing naar onze open christelijke identiteit. Guilaume Farel (1489-1565) was een vurig reformator en pleitbezorger van een rechtvaardige samenleving.
In het onderwijsprogramma is ruimte nodig voor de leerling. De eigen verantwoordelijkheid van de leerling moet zichtbaar worden gemaakt. Het uitgangspunt is dat vorming van leerlingen in nog 80% van de reguliere lestijd per vak in klassikale lessen wordt gerealiseerd. De overige 20% tijd is bedoeld voor het zelf de verantwoordelijkheid nemen voor het leerproces, daarbij ondersteund door docenten en lesassistenten. Deze KWG (keuze werkgroep) en KWT(keuzewerktijd) maakt onderdeel uit van het rooster.
Onze lessen duren 70’ minuten. Met de 80%-20% is het belangrijk dat de docent de leerlingen voorbereid op de zelfverantwoordelijkheid en keuzevrijheid die wordt geboden. Het voorbereiden op KWG en KWT is belangrijk. Het is dus geen volledig loslaten. Aandacht voor feedback en reflectie zijn dan ook cruciale vaardigheden van de docenten en de leerling.
Vijftig jaar geleden opende het Farel College voor het eerst haar deuren. Eerst aan het Elkerlykpad 1, later aan de Paladijnenweg 101 in Amersfoort.
Guillaume Farel (1489 – 1565) was een groot reformator die werkte in Frans Zwitserland. In zijn preken bestreed hij fel wat hij onbijbels achtte, daarom werd hij van reformatorische sympathieën verdacht.
Farel was een machtig spreker. Zijn felle aard blijkt uit zijn vurige lijfspreuk:
‘Quid volo, nisi ut ardeat!’ (‘Wat ik wil, dan alleen dat het vlamt’)
Het Farel College is een open christelijke school. Christelijke waarden van naastenliefde, rechtvaardigheid en respect zijn belangrijk en richtinggevend. Open betekent voor ons dat er ruimte is voor iedereen om deelgenoot te worden van onze community. Voor ons op school wordt de identiteit zichtbaar op verschillende manieren. Wij willen een gemeenschap zijn waar we met en voor elkaar verantwoordelijkheid nemen voor de wereld om ons heen. In onze school pakken we religieuze hoogtepunten op die voor ons van belang zijn en stellen deze in het teken van ontmoeting, stilte en bezinning. Zo hebben we een veertigdagenkalender, zijn er dagopeningen, organiseren we een Iftar maaltijd en een kerstbijeenkomst.
In de adventstijd is er een speciale website waarstajijvoorop voor leerlingen, docenten, ouders en andere belangstellenden met overdenkingen, filmpjes, gebeden en gedichten.
Via het studium generale, het regelmatige debat, bezoeken aan openbare instanties en instellingen e.d. wordt werk gemaakt van burgerschap. Het Farel College hanteert een geïntegreerde aanpak van lessen over burgerschap en de maatschappelijke stage. Ondanks de teruglopende bekostiging van de maatschappelijke stage vinden we dit als school van groot belang voor de vorming van onze leerlingen. Al deze ervaringen die leerlingen opdoen, worden gekoppeld aan hun portfolio.
Het Farel College heeft een platte organisatiestructuur. Het managementteam bestaat uit de rector, een plaatsvervangend rector en afdelingsleiders brugklas, mavo, havo, vwo en organisatie en beheer. Het onderwijs ondersteunend personeel (OOP) is onderverdeeld over verschillende leden van het managementteam.
Op het Farel College zijn meerdere raden en groepen actief.
Meer informatie is te lezen in de flyer raden en groepen Farel College.
Op het Farel College ervaren we ouderbetrokkenheid als zeer welkom en nuttig. Wilt u meer weten over de betrokkenheid van ouders bij school of heeft u een vraag, dan kunt u contact opnemen met Martijn Vos, voorzitter van de ouderraad via het emailadres vzouderraad@farel.nl.
Onze nieuwsbrief FarelNieuws komt maandelijks uit voor leerlingen, ouders/verzorgers en medewerkers Farel.
Een overzicht van de laatste nieuwsberichten Farel College , zoals geplaatst op de website.
Wij willen onze leerlingen een veilige leeromgeving bieden. Daar hoort ook bij dat wij zorgvuldig omgaan met de privacy van onze leerlingen, hun ouders/verzorgers, onze medewerkers en andere betrokkenen.
Meer lezen over hoe wij dit doen? Kijk dan op overkoepelende scholengroep website van Meerscholen of lees de volgende documenten: