Donderdag 20 juni was het Academy Day op het Farel College voor leerlingen 3,4 en 5 vwo. Een dag die in het teken staat van onbegrensd leren, van academische uitdagingen en antwoorden vinden op interessante vraagstukken. Tijdens Academy Day worden de doorgaans standaard rollen omgedraaid. Professionals uit verschillende vakgebieden stelden de vragen in de vorm van een casus en Farelleerlingen bedachten oplossingen.
Vanuit ICT was de casus ‘bedenk welke devices nodig zijn om ook in de toekomst om altijd en overal te kunnen werken’. Een applicatieprogrammeur luisterde en gaf zijn mening over de ideeën die werden voorgedragen op zijn ingebrachte vraagstuk.
Andere leerlingen bedachten antwoorden op de vraag vanuit een journalist; hoe kunnen we als krant zorgen dat we beter toegang krijgen tot jongeren als bron voor verhalen? Weer een ander groepje boog zich over een gecompliceerd euthanasievraagstuk of over de vraag vanuit Amnesty International hoe het afvalprobleem in Cambodja op te lossen. Een groepje jongeren ontwierp een kinderzitje voor op een kinderrolstoel in het kader van technologie voor de zorg.
De Academy Day leverde mooie en creatieve oplossingen op. Leerlingen willen bijvoorbeeld betrokken worden bij besluitvorming over verduurzaming van school. Concreet leverde dat ideeën op voor duurzaamheidsdagen, ontwerp voor een Farel-broodtrommel en hoe plastic inpakmaterialen bij producten uit de kantine te weren.
Organisator en docent Frits Dokter over de Academy Day; “Wat we terug krijgen van de leerlingen is dat ze het leuk en inspirerend vinden. Gastdocenten reageren in dezelfde lijn. Ze nemen vaak nieuwe inzichten mee terug naar hun dagelijkse praktijk.”