Ondersteuning

Op het Farel College hebben we een ondersteuningsteam bestaande uit orthopedagogen, een verzuimcoördinator/pedagogisch medewerker, een remedial teacher, een brugfunctionaris, leerlingcoaches en jongerenwerkers.

Het Farel College beschikt over vier orthopedagogen. Ieder verantwoordelijk voor een bepaald leerjaar. Zo weten de collega’s en leerlingen precies bij wie ze terecht kunnen.

Zij bieden ondersteuning op het gebied van:

  • Specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen: een aanbod en expertise op onderwerpen zoals dyslexie, dyscalculie, plannen en leren, faalangst, hoogbegaafdheid en sociaal-emotionele ontwikkeling;
  • Een veilige omgeving: zowel wat betreft pedagogische als fysieke aspecten;
  • Ondersteuningsstructuur: duidelijke werkafspraken over hoe ondersteuning voor een leerling tot stand komt;
  • Kwaliteitszorg: regelmatig bijstellen van de ondersteuning op school en de manier waarop die geboden wordt.

Remedial Teaching

Aan het begin van het schooljaar inventariseert de remedial teacher met de leerlingen die een dyslexie- of dyscalculie verklaring hebben, welke ondersteuning ze nodig hebben. De ondersteuning kan variëren van extra tijd bij toetsen en een andere weging van spelfouten, tot een vorm van auditieve ondersteuning. De remedial teacher volgt de ontwikkelingen rondom dyslexie en dyscalculie nauwlettend en deelt kennis met de docenten.

Leerlingcoach

Een leerling kan tijdens de schoolperiode tegen problemen aanlopen. Denk bijvoorbeeld aan sociale of mentale uitdagingen, maar ze kunnen ook moeite hebben met plannen. Hiervoor hebben wij leerlingcoaches op school. Gaat de hulpvraag verder dan de coach kan aanbieden, dan wordt het ondersteuningsteam ingeschakeld.

Jongerenwerkers

We hebben twee jongerenwerkers op het Farel College. Ze hebben de mooie taak om een brug te slaan tussen de leerlingen en de school. Ze ondersteunen de leerlingen op sociaal en emotioneel gebied. Dit kan variëren van een luisterend oor bieden tot het begeleiden van persoonlijke uitdagingen, zoals problemen thuis of op school.

Verzuimcoördinator

Onze verzuimcoördinator heeft een belangrijke rol in het beheren van de verzuimadministratie en het ondersteunen van de leerlingen. Er is nauw contact met leerlingen en ouder(s)/verzorger(s). Ook is er een samenwerking met de mentoren, leerplichtambtenaren en alle andere betrokken medewerkers.

Brugfunctionaris

De brugfunctionaris is een medewerker van het wijkteam Amersfoort-Noord en slaat een brug tussen diverse hulpvragen van de leerling en het hulpverleningsaanbod in Amersfoort. Het gaat om hulpvragen die betrekking hebben op de persoonlijke (thuis)situatie van de leerling. Elke week houdt de brugfunctionaris een spreekuur waar medewerkers van het Farel College binnen kunnen lopen met vragen of zorgen. Ook leerlingen kunnen hier terecht. Ouders kunnen ook de mogelijkheid krijgen om gebruik te maken van het spreekuur.


Faalangst

Veel leerlingen hebben in hun schoolleven wel eens te maken met onzekerheid bij toetsen of presentaties. In de meeste gevallen gaat dit vanzelf over. Als er sprake is van faalangst, kan de leerling door de mentor worden doorverwezen naar het ondersteuningsteam. Deze beoordeelt welke hulp er ingezet moet worden.

Hoogbegaafdheid

Leerlingen die hoogbegaafd zijn, beschikken meestal over een groot aantal capaciteiten en hebben vaak meer uitdaging nodig dan de gewone lesstof hen biedt. Op het Farel College wordt een aantal excellentie-programma’s aangeboden, zodat ook deze leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen. Niet alle leerlingen met de diagnose hoogbegaafdheid zijn in staat om het reguliere onderwijsprogramma te volgen en voor deze leerlingen bieden we extra ondersteuning.

Meer weten over de ondersteuningsmogelijkheden bij ons op school? Lees ons schoolondersteuningsplan (SOP).

Decanaat

In het voortgezet onderwijs moeten leerlingen op verschillende momenten keuzes maken over hun studieloopbaan. De mentor begeleidt de leerlingen tijdens het oriëntatieproces op pakketkeuze, studie en beroep. De decanen ondersteunen de mentoren en zijn bereikbaar voor leerlingen en ouders wanneer zij er niet uitkomen. Ze nemen dan bijvoorbeeld een interesse- of beroepstest af en voeren loopbaangesprekken. Ze beschikken over informatie van alle vormen van vervolgonderwijs en kijken graag met de leerlingen mee. De decanen zijn er niet alleen voor individuele leerlingen, maar geven ook algemene informatieavonden over schooltypen, profielen of studiekeuze voor zowel leerlingen als ouders.

Externe begeleiding

Het Farel College werkt samen met verschillende instanties die zich inzetten voor het welzijn van kinderen, bijvoorbeeld sociale (wijk-)teams die jeugdhulp en opvoedondersteuning kunnen bieden. Op school is een brugfunctionaris beschikbaar, die zorgt voor de aansluiting tussen onderwijsondersteuning en opvoedondersteuning. Meerdere keren per jaar is er ook een overleg met leden van het ondersteuningsteam, leerplicht, de GGD en de brugfunctionaris. Zij vormen samen het Zorg Advies Team (ZAT) van het Farel College. Het Farel College is daarnaast verbonden aan het jeugdgezondheidszorgteam (JGZ) van de GGD regio Utrecht. Dit team bestaat uit een jeugdarts en jeugdverpleegkundige(n). Kijk voor uitgebreidere informatie over externe begeleiding in de schoolgids.

Stichting Leergeld

Ouders/verzorgers van leerlingen uit de gemeente Amersfoort met minimale financiële middelen kunnen een verzoek doen bij Stichting Leergeld voor een financiële ondersteuning voor de aanschaf van een laptop of een tegemoetkoming in de schoolkosten. Kijk op www.leergeldamersfoort.nl voor meer informatie en de voorwaarden.

Alle presentaties en voorlichtingsboekjes van het decanaat zijn terug te vinden bij downloads.


Volg jij ons al?

Mis niets en kom alles te weten over het Farel College!